MIS > CÉSAR MENEGHETTI / ltdn / les terra’s di nadie / SÃO PAULO_ BR 16.10.2010 >14.11.2010

ltdn (2 channel video installation version, 7′, 2010) MIS – São Paulo
 un video de_ a video by_ um video de _césar meneghetti
un poema di_ a poem by_ um poema de _antonio arevalo
interprete_ interpreter_ intérprete _patricia rivadeinera e carolina manica
sound design_ desenho de som _fabio pagotto e silvia moraes
música _telefon tel aviv
idioma_ languages_ idiomas_spanish, english, italian, french and portuguese
durata_ running time_duração _7’05”
las terra’s de nadie
les terra’s di nadie (video, 5′, single channel version, 2007)
MIS-SP Obra de César Meneghetti, ltdn instalação inédita exibida no nicho do MIS, apresenta uma dúplice visão dos golpes militares de 1964 e 1973. Trazendo como marca a experimentação audiovisual, engloba as linguagens do cinema, da videoarte, além da poesia do chileno Antonio Arévalo.

 

De 16 de outubro a 14 de novembro, o MIS exibe ainstalação audiovisual ltdn – les terra’s di nadie(2007-2010),do artista visual e cineasta César Meneghetti. A obra indaga questões relativa à memória e faz um paralelo histórico e traçando um diálogo entre importantes acontecimentos políticos da América Latina do século passado: as ditaduras militares brasileira e chilena. ltdn – les terra’s di nadieé uma instalação em dois canais com duração de 7 minutos, uma co-produção Brasil, Chile e Itália. Trata-se de uma representação visual do 11 de setembro de 1973, dia do golpe militar chileno, e do 31 de março de 1964, dia do golpe militar brasileiro. A poesia testemunho de Antonio Arévalo, las terras di nadie, se mistura às imagens em cinco idiomas, como anuncia o subtítulo da obra – le terre di nessuno_ las tierras de nadie_ as terras de ninguém_ nobody’s land_ les terres de personne. As cenas se sucedem, sobrepõem-se e se completam, formando uma história um continente em permanente invenção. Um não-lugar onde impera a violência e a opressão, representadas como uma babel discursiva e visual.

“Os pesadelos afloram do passado novamente, mas de uma forma poética. Ao partir de extratos da memória, mas decididamente olhando para o futuro, ltdn – les terra’s di nadiefaz parte de um olhar privilegiado sobre os diversos tipos de experimentação audiovisual contemporânea, já que se abre a diferentes formatos e realiza um encontro entre cinema, videoarte e literatura”, comenta o curador italiano Bruno di Marino sobre este trabalho de César Meneghetti, cineasta e videoartista brasileiro que, por muitos anos, viveu e trabalhou na Europa. Colaboram com o projeto o poeta chileno Antonio Arévalo, as intérpretes Carolina Manica (Brasil) e Patricia Rivadeneira (Chile) o montador cinematográfico Willem Dias (Brasil) e os sound designersFabio Pagotto (Itália) e Silvia Moraes (Brasil).

Instalação audiovisual ltdn – les terra’s di nadie (2007-2010), de César Meneghetti| | Visitação: 16 de outubro a 14 de novembro de 2010

Museu da Imagem e do Som (MIS) Avenida Europa, 158, Jardim Europa, São Paulo| (11) 2117 4777 |www.mis-sp.org.br

Play Forward – Locarno Film festival 60, Switzerland
“NOBODY’S LAND” in 5 languages in one only phrase (French, Portuguese, English, Italian and Spanish) is a non-place where oppression rules. The extracts of the memories of dictatorship in Chile and Brazil and original images converging in one only History, one of the most obscure pages of history in Latin America.
  • Prêmio Walter da Silveira, best video, Festival Dimas Diretoria de Audiovisual da Funceb, MAM-BA, Salvador, Brazil, 2011.
  • Prize winner best video, IV Inter-American Video Art Biennial IDB Cultural Center, Washington DC, USA, 2009.
  • Official selection 60th locarno international film festival >> play forward, switzerland
  • 6th festival du film et forum international sur les droits humains, genève, switzerland
  • Abstracta, mostra internazionale del cinema astratto, roma, new york, cairo, marseille
  • video d’autore made in italy – genio e sregolatezza, roma, italia
  • atlante latinoamericano, monterrey, mexico
  • 19° festival internacional de curtas de são paulo, brasil
  • freewaves – 11th festival of new medias in contemporary art, los angeles, usa
  • iv inter-american biennial of video art, washington dc, usa
  • videoformes 2009 – prix de la création vidéo video and new medias, clermont ferrand, france 4° biennale interamericana di roma, italia
  • video arte – 27° festival de cine de bogota’, colombia
  • box 3 – la citta’ che muta, museu laboratoria de arte contemporanea de roma, italia
  • arte na tela – programa especial no 21° festival internacional de curtas de são paulo, brasil mis – museu da imagem e do som, são paulo, brasil
  • videoguerrilha art in public spaces, rua augusta timeframe project – são paulo, brasil
  • sharjah biennial 2011 – plot for a biennal, sharjah, arab emirates
  • tio illar 2011, athens, greece
  • bienal de cerveira, september 2011 portugal
The political discourse becomes artThe creative use of video as a medium is, in many cases, the best tool to narrate tragedy poetically, a poetry of images but also – as is in the case of Meneghetti’s work – of words, following a strongly graphic mix that generates a formidable plot of signs. Les terra’s di nadie, based on repertoire images (found-footage) introduces a very powerful visual as well as conceptual layout. Very successful is the splitting of the shot in two portions in various moments of the movie, at times a bichromatic partition that traces a line on the screen, a sharp border. This is probably a metaphor of the limit between democracy and dictatorship, between good and evil, between a normal life and an existence violated, deprived of any rights. The black-and-white images, either TV movies or newsreel clips, despite their content showing soldiers, arms, scenes of repression and violence, in Meneghetti’s experimental aesthetics, become a mere texture, generated by continuous intermittences and interferences; a texture that maintains figurative elements but is anyway an abstract background on which the artist inserts a text, some words, sentences, thoughts, fragments of emotions.
Les terra’s di nadie is a political poem, prayer, warning, confession, testimony and denunciation. It is the tale of all possible dictatorships, both of the past and the present, and unfortunately of the future. A bewildering, syncretic and synchronic narration whose strength lies in the pulsating power of the image that becomes a sign. From the insertion of stroboscopic effects, where shadows of bodies describe a blinding and endless hell, to the epilogue in which we only see a military aircraft circling over the town buildings, fast and elusive, like the violence of power. Almost invisible, like the victims of a coup that vanish into thin air. Brazil, Chile, Argentina are the dictatorships that are geographically closest to the artist, but the language mix that, apart from Portuguese and Spanish, extends to Italian and French, makes this creative video a universal allegory. In Les terra’s di nadie the political discourse becomes art, because art is nearly always the only way to express a political vision and, above all, the only tool able to stage horror, in other words, the unperformable.
bruno di marino _it
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